Poznaj tajniki mindfulness

Mindfulness a przedsiębiorstwo

Uważność w biznesie – jaką rolę odgrywa mindfulness w kontekście zarządzania marką i pracownikami?

W rzeczywistości, w której jest przesyt informacji, uważność staje się czymś niezwykle ważnym. Warto się tego nauczyć, bo może to przynieść wiele korzyści – także w sferze biznesowej. 

W 1971 roku zdobywca Nagrody Nobla, ekonomista Herbert Simon, określił, w jaki sposób treści będą konkurować o naszą uwagę, a tym samym nasze pieniądze:

W świecie bogatym w informacje bogactwo informacji oznacza brak czegoś innego: niedobór czegokolwiek konsumuje informacja. To, co konsumuje, to … uwaga jej odbiorców. Stąd bogactwo informacji stwarza ubóstwo uwagi.

Skoro wszystkiego jest za dużo, to trudno o równowagę. I właśnie dlatego potrzebny jest trening mindfulness, czyli ćwiczenie uważności.

Co o praktyce mindfulness mówią dane?

W samych tylko Stanach Zjednoczonych „rynek uważności” jest dziś wart ponad  miliard dolarów, z ponad tysiącem aplikacji na smartfony oraz tysiącami ekspertów, którzy tworzą treści do swojej praktyki dla lawinowo rosnącego audytorium. W 2011 roku zaledwie 4,1% dorosłych Amerykanów praktykowało medytację przynajmniej raz w poprzednim roku. Według badań Global Wellness Institute, w 2017 roku liczba ta wzrosła prawie czterokrotnie – do 14,2 procent populacji, czyli około 35 milionów ludzi. Trend ten nasila się, a mindfulness staje się popularne i doceniane w innych krajach, w tym także w Polsce.

Mindfulness zyskuje na popularności w obszarze biznesowym

W ostatnich latach wspomniana praktyka stała się podstawą dbania o zdrowie psychiczne i dobre samopoczucie w wielu międzynarodowych korporacjach. Takie firmy jak Spotify, Google, Goldman Sachs i wiele innych organizują szkolenia uważności dla swoich pracowników. Opierają się one na sprawdzonych korzyściach medytacji.

Jaki jest powód wzrostu zainteresowania mindfulness w biznesie? Nowoczesne organizacje decydują się na taką formę inwestowania w swoich pracowników ponieważ mindfulness jest uniwersalne. Oznacza to, że uwzględnia różnorodne potrzeby wewnątrz każdej firmy, niezależnie od branży.

Ćwiczenie uważności na każdego wpływa inaczej, ale najważniejszym tego efektem jest zmniejszenie lęku, zwiększenie wydajności i przyczynienie się do poczucia bycia „tu i teraz”. Te korzyści doceniają sami pracownicy, ale przekładają się one także na całe przedsiębiorstwo, sprzyjając lepszym praktykom biznesowym.

Waga uważności w przedsiębiorstwie

Zrozumienie, dlaczego mózg myśli i reaguje różnie w konkretnych sytuacjach, może pomóc praktykującym mindfulness w lepszej kontroli nad stresującymi momentami, także w życiu zawodowym. To zrozumienie przynosi wewnętrzny spokój i poczucie szczęścia, a to z kolei  zwiększa szansę na zawodowe sukcesy.

W epoce przesytu informacji umiejętność koncentracji i poczucie obecności w danej chwili to „towary deficytowe”. A ponieważ każdy przedsiębiorca szuka przewagi konkurencyjnej na swoim rynku, to ogromną szansą jest poznanie mózgów i ćwiczenie ich w taki sposób, by przyczyniło się to do dobrego samopoczucia pracowników i – w konsekwencji – do ich efektywności. Potencjalne korzyści z ćwiczenia uważności to również większa empatia, co może wzmocnić pozycję przedsiębiorców, jako liderów w danej branży.

W jakich konkretnie obszarach ćwiczenie uważności prowadzi do jakościowej zmiany w funkcjonowaniu w życiu zawodowym?

1. Zmniejszenie stresu 

 

Jak wynika z najnowszych badań, codzienne skanowanie ciała może zmniejszyć wpływ stresu na umysł i ciało. Niemieccy naukowcy przeprowadzili eksperyment, w którym podzielili 47 młodych dorosłych na dwie grupy: grupę badań ciała oraz grupę kontrolną audiobooków. Członkowie pierwszej grupy ćwiczyli skanowanie ciała oparte na uważności i redukcji stresu. Członkowie grupy książkowej słuchali audiobooka powieści. Obie grupy poproszono o słuchanie nagrań przez 20 minut dziennie, przez osiem tygodni.

Przed i po badacze pobrali kosmyki włosów osób badanych (w celu zmierzenia kortyzolu i DHEA, które są biomarkerami stresu) oraz poprosili o wypełnienie kwestionariusza dotyczącego poziomu stresu. Wartości kortyzolu i DHEA występujące we włosach odzwierciedlają długoterminowe wzorce stresu. Po ośmiu tygodniach poziom kortyzolu spadł w grupie badań ciała, ale wzrósł w grupie książek audio. Grupa skanowania ciała również doświadczyła większego spadku niż grupa książek audio w odniesieniu kortyzolu do DHEA, co oznacza, że ​​wykazały mniejszy stres biologiczny. Co ciekawe, osoby w obu grupach zgłaszały mniej stresu psychicznego pod koniec badania.

2. Wzrost pewności siebie

 

Praktykowanie uważności może poprawić pewność siebie, pomagając w podejmowaniu decyzji. Każdego dnia ludzie biznesu stają przed ważnymi decyzjami, począwszy od: „Czy powinienem zatrudnić innego tego kandydata?” do: „Jakiego koloru powinny być moje wizytówki?”. Im więcej decyzji nakłada się na siebie w tym samym czasie, tym trudniej podjąć jakąkolwiek decyzję. Uważność i medytacja prowadzą do uspokojenia wewnętrznego głosu, co ułatwia podejmowanie zobowiązań. Korzystanie z metody uważności rzutuje potem na inne sytuacje życiowe. W pewnym momencie można na przykład zadać sobie pytanie: „Jak radziłbym ukochanej osobie w tej samej sytuacji?”.

3. Rozwijanie kreatywności

Mindfulness pomaga rozwijać kreatywność. Nie ma nic lepszego niż wymyślenie genialnego nowego pomysłu dotyczącego konkurencyjnych działań marketingowych. Jednak kreatywność często wydaje się dość „odległa” i nie pojawia na zawołanie. Aby stworzyć więcej możliwości w kreatywnym, zespołowym dzieleniu się pomysłami, warto korzystać z praktyk mindfulness przed burzą mózgów. Według Mindful.org, poświęcenie czasu na medytację przed myśleniem lub rozwiązaniem problemu ma znaczenie w zmniejszeniu rozproszenia i niepokoju, a to pozwala na zrozumienie idei i myśli.

 

 

4. Zwiększenie wydajności

 

Trening uważności w znaczącym stopniu zwiększa wydajność. Pracownicy, którzy słabiej odczuwają stres psychiczny i fizyczny, mogą być bardziej produktywni. Jak to się dzieje? Uważność dociera do drogi stresorów i przekierowuje fale mózgowe, aby zagwarantować, że skupienie i uwaga będą skoncentrowane na wykonywanym zadaniu, niezależnie od tego, czy chodzi o zbudowanie nowego lejka sprzedażowego, czy też wykonanie prostych czynności operacyjnych.  Jak podkreśla Ciara Conlon, autorka książki „Chaos to Control”: Jednym z naszych największych wyzwań związanych z wykonywaniem zadań jest odwrócenie uwagi umysłu, podczas gdy staramy się wykonać jedną pracę, nasz umysł przypomina nam o dziesięciu innych, które wciąż muszę to robić. Uważność jednak przeskakuje przez przeszkody umysłowe i mówi: „Hej, wracaj do chwili obecnej!”. Im więcej ćwiczy się uważności, tym bardziej umysł jest wyszkolony w koncentrowaniu się, co będzie oznaczać mniej rozproszeń w produktywnym dniu.

Mindfulness to przepis na sukces biznesowy

Niezależnie od tego, w jaki sposób chcesz poprawić sposób prowadzenia firmy, wprowadzenie warsztatów mindfulness mogą pomóc. Znajdujemy się teraz w kluczowym momencie, gdy ludzie na całym świecie podejmują różne kroki w celu zmiany swojego trybu życia, w tym również zawodowego. Mindfulness może stać się pomocnym narzędziem we wdrażaniu często drastycznych zmian w niepewnym świecie pełnym nieoczekiwanych zwrotów akcji.

Link został skopiowany