Zadbaj o zdrowe ciało i umysł

Joga dla wzmocnienia odporności

W czasach pandemii joga to wspaniały sposób nie tylko na gibkie ciało, ale przede wszystkim na równowagę psychiczną i odporność. Już pół godziny praktyki dziennie potrafi zdziałać cuda: zatrzymać gonitwę myśli, pobudzić układ limfatyczny do pracy oraz poprawić  możliwości oddechowe. Dzięki temu wzmacnia się nasza odporność. Jak praktykować jogę radzi jogin Jimmy Sarubhan, nauczyciel Yoga Retreatment organizowanych w Pałacu Komierowo przez Annę Marię Komierowską-Szweycer.

Czy joga jest systemem doskonałym? Wszystko wskazuje na to, że tak! Jako praktyka body&mind poprawia funkcjonowanie zarówno ciała, jak i umysłu, co w czasach pandemii koronawirusa ma szczególne znaczenie.

Regularna praktyka pozwala uspokoić umysł, odgonić niepokojące myśli, powstrzymać panikę. Joga redukuje stres, a tym samym poziom kortyzolu, odpowiedzialny za stany zapalne w organizmie. Wzmacnia nie tylko mięśnie, ale też organy wewnętrzne – w tym serce i płuca. Trwanie w mniej lub bardziej wymagających asanach wspaniale stymuluje także układ limfatyczny, który staje się lepiej przygotowany do konfrontacji z wirusem.

Nie zapominajmy także o oddechu. Pranajamy, czyli jogiczne praktyki oddechowe, poprawiają działanie układu oddechowego, a zwłaszcza wydolność płuc.

Praktyka z prawdziwym mistrzem

  • Warto praktykować codziennie, najlepiej rano, w dobrze przewietrzonej przestrzeni – mówi Jimmy Sarubhan, jogin, który ma na koncie współpracę z gwiazdami Bollywood, zaś obecnie uczy jogi podczas luksusowych i totalnie rozpieszczających wyjazdów Yoga Retreatment w Pałacu Komierowo.
  • Praktyka powinna być raczej łagodna, jednak jej intensywność dopasowujemy indywidualnie. Jeśli ćwiczysz od kilku lat możesz pozwolić sobie na więcej – tłumaczy.
  • Każdej osobie mogę śmiało polecić serię powitań słońca, która wszechstronnie wzmacnia ciało, przygotowując je na konfrontację z wirusem. Jednak w tej kwestii zdecydowanie najlepsze są wszelkie pozycje odwrócone, zwłaszcza świeca i stanie na głowie.

Świeca i stanie na głowie

  • W pozycji świecy uciskasz szyję i gardło, dzięki czemu wzmacniasz nie tylko układ oddechowy, ale także tarczycę, niezwykle istotną z punktu widzenia układu odpornościowego.
  • Pozycja ta poprawia też funkcjonowanie psychiczne – stymulując układ nerwowy ułatwia zasypianie oraz eliminuje rozdrażnienie i panikę.
  • Stanie na głowie poprawia zaś ukrwienie wszystkich komórek ciała, a także wzmacnia płuca, ułatwiając organizmowi walkę z infekcjami, w tym z kaszlem.
  • Pozostają jeszcze mostek oraz pozycja ryby. Poprzez mocne wygięcie pleców do tyłu, otwierają więcej przestrzeni w klatce piersiowej. Dzięki temu możesz oddychać głębiej i pełniej – podpowiada Jimmy.

Asany to nie wszystko – oddech także ma znaczenie

Zdaniem Jimmy’ego równie ważne są praktyki oddechowe. Mamy teraz więcej czasu, warto je więc praktykować przez 15 minut, pół godziny, a nawet godzinę dziennie, najlepiej tuż po przebudzeniu. Zdaniem Jimmy’ego kluczowe dla zdrowia w czasach koronawirusa są cztery ćwiczenia.

Po pierwsze – wstrzymywanie oddechu. Weź głęboki wdech i nie wypuszczaj powietrza przez 20 sekund. Każdego dnia stopniowo wydłużaj czas o kilka sekund. Twoje płuca podziękują ci lepszą wydolnością i sprawnością.

Po drugie – technika zwana kapalabhati, czyli aktywny wydech połączony z zassaniem brzucha do środka i do góry. Wspomaga udrożnienie nosa i oczyszczenie zatok, działa kojąco na układ nerwowy. Dzięki aktywnemu wydechowi możliwe też jest usunięcie z płuc większej ilości dwutlenku węgla.

Świetne efekty dają także pranayamy, zwłaszcza bhastrika, czyli szybki wdech i wydech przez nos, intensywnie angażujące klatkę piersiową. Ta technika błyskawicznie rozgrzewa ciało pozwalając zapobiegać infekcjom. Zwiększa wydolność płuc i pomaga usuwać toksyny.

Wszystkim spragnionym relaksu spodoba się zaś nadi shodana, czyli oddychanie naprzemienne lewą i prawą dziurką nosa. Synchronizuje działanie obu półkul i pomaga ukoić rozedrgany układ nerwowy. A im bardziej zrelaksowani jesteśmy, tym nasz organizm z większą werwą zwalcza wirusy, na które narażony jest każdego dnia.

Darmowe sesje jogi na Facebooku

Jogę dla odporności możesz teraz praktykować w zaciszu własnego domu! W każdy wtorek i czwartek o dziewiętnastej oraz w sobotę o dziesiątej na Facebooku odbywają się sesje Yoga Retreatment for Immunity, które prowadzi Jimmy Sarubhan.

To niepowtarzalna okazja, by doświadczyć jego metod nauki zupełnie za darmo. Program powstał z potrzeby chwili – pandemii, która zamknęła nas w domach i obudziła w nas potrzebę zadbania o siebie. Jego twórczyni, Anna Maria Komierowska-Szweycer, chciała podzielić się z innymi swoimi ukochanymi metodami relaksu, które mogą każdemu z nas dać wsparcie w tym trudnym czasie.

Sesje Yoga Retreatment nadawane na żywo za pośrednictwem kanału na Facebooku pozwalają doświadczyć jak wspaniale działa joga. Wystarczy rozłożyć matę i dać się poprowadzić Jimmy’emu. Już po jednej sesji poczujecie różnicę: więcej spokoju, lepszy sen, uczucie błogości w ciele i pełniejszy oddech.

Z sesji na sesję te efekty będą się tylko pogłębiały, pozwalając przetrwać trudny czas pandemii w dobrej formie – fizycznej i psychicznej.

Link został skopiowany