Jak ułatwić sobie pracę w domu dzięki darmowym programom?

17 niezbędnych narzędzi do pracy zdalnej

Pięć, dziesięć lat temu praca zdalna była nie lada wyzwaniem. Dziś może przebiegać naprawdę gładko i bez problemów. W zasadzie nie wymaga też wielkich nakładów finansowych. Warunkiem jest wybór odpowiednich narzędzi pracy. Podrzucamy kilka sprawdzonych programów i platform, które usprawnią pracę zarówno freelancerów, jak i większych, rozproszonych zespołów.

Narzędzi do pracy zdalnej jest dziś naprawdę wiele. Warto skupić się na tych najbardziej potrzebnych i intuicyjnych, które dostępne są za darmo lub za niewielką cenę.

G Suit – czyli pełen pakiet możliwości od Google

Wspólna praca nad plikami tekstowymi, prezentacjami czy arkuszami Excel z tym pakietem staje się dużo, dużo łatwiejsza. A najlepsze jest to, że wystarczy nam tylko konto na Gmailu. Możliwość komentarzy, wspólnej edycji dokumentów czy trzymania wszystkich plików w chmurze na Google Drive, sprawia, że praca w rozproszonym teamie czy nad treściami, które musimy zweryfikować z klientem, staje się dużo prostsza. 

Dropbox – dzielenie się plikami w chmurze

Jeśli z jakiejś przyczyny nie wystarcza nam miejsca na pliki w Google Drive (15 GB), zawsze możemy skorzystać z Dropboxa, który oferuje 2 GB miejsca za darmo. Możliwość synchronizacji plików na dowolnym urządzeniu, udostępnianie łączy do plików i współdziałanie między iOS i Androidem, to dodatkowe atuty.

WeTransfer – gdy trzeba przekazać pliki naprawdę dużej wagi

Zdjęcia czy treści video potrafią zatkać nie jedną skrzynkę odbiorczą. Co zrobić, gdy musimy pracować na odległość i przekazywać sobie tego typu pliki? WeTransfer to idealne rozwiązanie dla dokumentów wagi ciężkiej. Możemy przekazać je w postaci linka lub udostępnić tylko wybranym użytkownikom. W wersji darmowej otrzymujemy transfer o przepustowości 2GB i 7 dni na pobranie dokumentów. W wersji płatnej aż do 20 GB i sami decydujemy kiedy pliki znikają. 

Paste – proste i atrakcyjne prezentacje online 

Jeśli chodzi o prezentacje i wizualizację pomysłów, narzędzi jest bardzo wiele. Ze względu na prostotę i atrakcyjność przekazu warto zwrócić jednak uwagę na Paste od WeTransfer. Intuicyjne ładowanie różnych mediów, dobra prezentacja treści, dostosowanie kolorystyki do własnego brandu, no i oczywiście możliwość dzielenia się pracą z wybranymi osobami. Program istnieje w wersji darmowej i płatnej.

Miro – twoja wirtualna tablica pomysłów

Gdy projekt jest kompleksowy i wymaga szerszego spojrzenia na problem, świetnie sprawdza się Miro. Upraszczając, można powiedzieć, że to wirtualny odpowiednik biurowego flipcharta. Możemy na nim przypinać karteczki, rysować mapy myśli, zapisywać pomysły i tworzyć wirtualny plan działań. Program dostępny jest w wersji darmowej i płatnej. 

Invision – prezentacja projektów bez udziału programisty

Prezentacja projektów graficznych, szczególnie aplikacji mobilnych czy serwisów internetowych, wymaga sporej pracy koncepcyjnej. Invision to narzędzie, które pozwala przejść cały proces projektowy z zespołem i klientem, aż do momentu gotowego projektu graficznego. Prototypy, moodboardy, stylistyka zdjęć czy przycisków w aplikacji – wszystko znajdziemy w tym potężnym narzędziu do pracy online. 

TrelloAsana – twoje centrum zarządzania projektami

Gdy zadań jest wiele, a zespół rozproszony, przyda Ci się jedno miejsce, w którym w łatwy sposób zorganizujesz i rozdzielisz zadania (albo ułatwisz pracę samej sobie, jeśli pracujesz w pojedynkę). Oba narzędzia są bardzo podobne i oparte o zasadę wirtualnych tablic, na których poszczególne zadania możesz kolejno przesuwać do sekcji: „do zrobienia” / „w akcepcie” / „zaakceptowane”. Możliwość tagowania członków zespołu, nadawania konkretnych etykiet i weryfikacja kalendarza, pozwoli Ci dowieść każdy projekt do końca.

Google calendar – wspólny kalendarz dla całego zespołu

Chcesz podzielić się swoim kalendarzem z zespołem lub klientem? Dograć termin spotkania z innymi osobami? A może zebrać w jednym miejscu agendę wirtualnego chatu? Kalendarz Google – chociażby ze względu na synchronizację z Gmailem i narzędziami G Suit – to zdecydowanie najlepsza z darmowych opcji. 

Google HangoutsZoom – narzędzia do konferencji online

Skype, to chyba najbardziej znane narzędzie do konferencji wideo. Ale czy najlepsze? Czy w łatwy sposób pozwala tworzyć konferencje i grupowe spotkania. Niekoniecznie. A do tego trzeba go ściągnąć na komputer. Jeśli chcemy w łatwy sposób porozmawiać z kimś kto, wcześniej nie korzystał z rozwiązań tego typu, to warto zapoznać się z aplikacją Zoom lub Google Hangouts. W obu przypadkach możemy rozmawiać bezpośrednio przez przeglądarkę i tworzyć wirtualne pokoje, do których zaprosimy rozmówców za pośrednictwem klikalnego linka. 

Slack – codzienna komunikacja z zespołem 

Najlepsza alternatywa dla popularnych czatów grupowych? Większość osób pracujących zdalnie z pewnością wskaże na Slack. Dlaczego? Ponieważ pozwala prowadzić komunikację w konkretnych kanałach dedykowanych danym zagadnieniom (channels) a nawet tworzyć przestrzeń dla różnych zespołów (workspace). Do tego oczywiście proste przekazywanie plików, konferencje wideo i udostępnianie ekranu. Choć rozbudowane funkcje są już w większości płatne. 

Live’y w mediach społecznościowych – twoje okno na świat

Social media dają dziś niezwykłe możliwość interakcji. Jeśli twoja działalność zależy w dużej mierze od kontaktu z odbiorcami to warto wykorzystać w tym celu funkcjonalności live. To zupełnie nic nie kosztuje, a pozwoli Ci na utrzymanie relacji z klientami nawet w czasach, gdy pracujesz z domu. Transmisje na żywo znajdziesz zarówno na Instagramie, jaki i na Facebooku oraz Youtube (na tych dwóch ostatnich zarówno w wersji mobilnej jak i na komputerze). Na YouTube transmisję na urządzeniu mobilnym możesz prowadzić od 1000 subskrybentów.  

TimeneyeToggl – darmowe mierzenie czasu pracy 

Pracując z różnych miejsc i nad różnymi zadaniami przyda się wiedza na temat czasu, jaki poświęcamy pracy. I to bez względu czy musisz monitorować zadania własne czy zespołu. W tym celu niezbędny okazuje się tzw. time tracker czyli narzędzie, które w czasie rzeczywistym, lub post factum, pozwoli ci na wprowadzenie konkretnej jednostki czasu przy danym zadaniu.

Oba rekomendowane przez nas narzędzia są bardzo podobne, różnią się odrobinę dashboardem aplikacji oraz możliwościami w wersji darmowej (Toggl pozwala na pracę pięcioosobowego zespołu). Oba narzędzia możesz synchronizować z popularnymi platformami do zarządzania projektami np. Asaną.

Link został skopiowany